سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنرمندان

بیوگرافی لیلا حاتمی

    نظر
لیلا حاتمی متولد 9 مهرماه 1351 در تهران می باشد و هم اکنون 44 سال سن دارد.او در رشته ریاضی فیزیک در تهران دیپلم گرفت. برای ادامه تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک تهران (دانشگاه صنعتی امیرکبیر) در رشته مهندسی برق شروع به تحصیل کرد. تحصیل در این رشته را پس از دو سال نیمه کاره رها کرد و به دانشگاه لوزان، سوئیس رفت و آن‌جا ادبیات فرانسه خواند.
وی دختر مرحوم علی حاتمی می باشد.به علت بیماری پدرش در 1375 تحصیل را نیمه‌کاره رها کرد و به ایران بازگشت لیلا حاتمی همچنین به پنج زبان انگلیسی و فرانسه و فارسی و آلمانی و ایتالیایی صحبت می‌کند.
از کودکی در فیلمهای پدرش حضور داشت. دیپلم خود را در رشته? ریاضی فیزیک از تهران گرفت و برای ادامه? تحصیل به لوزان سوئیس رفت. در دانشگاه پلی تکنیک در رشته? برق شروع به تحصیل کرد و پس از دو سال این رشته را رها کرد و به تحصیل ادبیات فرانسه در دانشگاه لوزان مشغول شد. سال 1375 به علت بیماری پدرش به ایران آمد و از آن پس در تهران اقامت کرد. سال 1375 اولین کار سینمایی خود را در فیلمی غیر از فیلم پدرش انجام داد. لازم به ذکر است بیش از آن در سال 1370 در فیلم دلشدگان کار کرده بود.
او برای بازی در فیلم لیلا از پانزدهمین جشنواره فیلم فجر دیپلم افتخار گرفت و برای بازی در فیلم آب و آتش از پنجمین دوره جشن خانه سینما برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن شد. لیلا حاتمی اولین جایزه جهانی اش را در سال 1381 از جشنواره مونترال کانادا برای بازی در فیلم ایستگاه متروک گرفت.
بیوگرافی لیلا حاتمی
شروع بازیگری
وی برای اولین بار بازیگری را در سال 63 در فیلم کمال المک ساخته پدرش شروع کرد . بعد از آن نیز بار دیگر در سال 70 در فیلم دلشدگان به کارگردانی پدرش حضور یافت. در سال 75 با بازی در فیلم لیلا به کارگردانی داریوش مهرجویی به خوبی شناخته شد و برای بازی در ان فیلم دیپلم افتخار از جشنواره فجر گرفت.بعد از آن در چندین پروژه سینمایی دیگر حضور یافت.
لیلا حاتمی بهترین بازیگر زن
اسم لیلا حاتمی در میان 25 بازیگر زن برتر دنیا در قرن 21 ثبت شده است.لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «جدایی» ساخته اصغر فرهادی به عنوان یکی از بهترین بازیگران قرن بیست و یکم شناخته شده است.

در سال 1389 به همراه اصغر فرهادی و چندی از بازیگران فیلم جدایی نادر از سیمین به جشنواره? فیلم برلین دعوت شد ولی به هر دلیلی که برخی آن را بازی در فیلم بعدیش (پله اخر) می دانند در اختتامیه شرکت نکرد. که در آن مراسم به همراه ساره بیات و سارینا فرهادی برنده? خرس نقره ای بهترین گروه بازیگران زن شد.
در بهار 1390 در مراسم فرش قرمز فیلم جرم(مسعود کیمیایی) به همراه علی مصفا شرکت کرد.
در تابستان همین سال به دنبال اکران جدایی نادر از سیمین به فرانسه و ایتالیا سفر کرد و در افتتاحیه? اکران فیلم همراه با اصغر فرهادی حضور داشت.
و سر انجام پس از نامزدی جدایی نادر از سیمین در بخش بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار در زمستان سال 90 همراه اصغر فرهادی و پیمان معادی راهی مراسم اسکار در آمریکا شد.

پس از آن در مراسم اختتامیه جشنواره کن شرکت کرد و جایزه بزرگ این جشنواره را بهمتئو گارونه کارگردان ایتالیایی فیلم واقعیت اهدا کرد. چند ماه بعد لیلا حاتمی به همراه همسرش علی مصفا و فرزندانش برای اکران فیلم پله آخر در جشنواره کارلووی واری راهی جمهوری چک شد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن این جشنواره را نیز به خاطر بازی در این فیلم کسب کرد. بعد از آن در پی اقامت علی مصفا در فرانسه برای حضور در فیلم جدید اصغر فرهادی به همراه وی عازم فرانسه شد و چندین ماه در آنجا اقامت داشت. پس از بازگشتش به ایران در پاییز 92 به همراه علی مصفا در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی شرکت کرد.


لیلا حاتمی در بیشتر فیلم هایش نقش زنی از طبقات بالای اقتصادی یا فرهنگی جامعه، با روحیه خونسرد و شخصیت مستقل و محکم را بازی کرده است.

منبع: honarno